Frågor till dig själv

Som jag har berättat innan så läser jag böcker, olika, om hur man kan stärka sin självkänsla.
Senaste boken som nu också snart är slut på "Good enough, bli fri från din perfektionism" av Elizabeth Gummesson.
Som titeln säger handlar det om perfektionism och att det finns negativ och positiv.
Tyvärr är det många som har den negativa delen och det kan vara så mycket som att allt runt omkring en måste vara perfekt hela tiden, men inte för en själv eller så utan för att andra ska tycka om en och tycka att man är bra.
Det finns även med såna som gör jätte mycket grejer i hemmet och sedan klagar på att ingen annan gör något, men samtidigt har de inte bett om hjälp utan förväntar sig att man bara ska se det och göra de.

Men den handlar även om självkänsla och denna negativa perfektionism handlar om dålig självkänsla.
Man vill ha bekräftelse utifrån, från andra och gör allt för att de ska se det och säga positiva saker om det.
Men man glömmer bort sig själv och man mår inte bra av att göra allt detta heller.
Man ska ju göra det man vill göra och ha det som man själv vill ha det.
Man ska säga ja till saker och ting för att man menar det och vill de och säga nej till saker och ting för att man inte vill göra de.
 
Jag har innan skrivit om braboken som jag skriver varje kväll som jag fått med mig av en annan bok som jag berättat om.
Hon som skrivit denhär boken känner till den andra och nämner henne med.
Men det är inte de jag ville säga.
Elizabeth har i sin bok en till bra "övning" som man kan göra hemma enkelt.
De är saker du ska skriva ner eller bättre sagt frågor du ska svara på för dig själv.
Hon har delat upp dessa frågor i 2 delar så det finns frågor att börja med och frågor att fortsätta med och så finns de morgon och kväll.
Man ska göra detta morgon och kväll då.
Dessa frågor ska man göra dagligen med och de kan hjälpa en även när självkänslan är uppbyggd för självkänsla är en färskvara och måste hållas upprätt.
Dessa hjälper en att reflektera över sin dag så man är mer medveten om nuet och låter sin själ hinna ikapp.
Skaffa en anteckningsbok, precis vilken som helst och en penna att skriva med.
Räkna inte med att du varje dag ska kunna skriva en massa för man kan vara super inspirerad ena dagen och nästa dag orkar du knappt något.
Men ge inte upp! Läs gamla saker du skrivit och tänk igenom hela dagen.
Du kommer säkert hitta minst en grej att skriva ner.

Nu kommer jag skriva frågorna direkt tagna från boken och jag kommer ta de som man ska börja med och om ett tag kommer jag lägga upp dom som man kan fortsätta med när jag själv gör detta med.
Det gäller att ta ett steg i taget för annars överanstränger man sig och tappar modet snabbare än man vill.
Vi tar lätt på oss för mycket istället för att göra en sak i taget.

Morgonfrågor att börja med:
- Vad är jag lycklig över i mitt liv just nu?
- Vad kan jag bidra med som höjer min eller andras livskvalite idag?
- Vad har jag bestämt mig för idag?

Kvällsfrågor att börja med:
- Vad har jag gjort bra idag och vilka egenskaper visar det att jag har?
- Vad är jag tacksam för idag?
- Om jag kunde leva om min dag, vad skulle jag göra annorlunda?

Två av kvällsfrågorna är lika de som man skriver om i braboken, men jag tycker inte att det kan bli för mycket för det kan ju hända att man kommer på något som man inte tänkte på innan när man ska svara på de här.
Försök att skriva olika saker varje dag.
Du kanske är lycklig för människorna hos dig, men det finns säkert fler saker så försök att komma på olika saker du är lycklig över varje dag.
Ett tak över huvudet, mat på bordet, din kropp fungerar eller något annat.

Det finns så mycket jag hade kunnat skriva om som jag tycker man ska reflektera över och att skriva allt på en gång blir en himla massa tid för mig med och jag vill ju göra annat med så en sak i taget tar jag.
Men jag rekommenderar också att man ska lägga dessa pengar på en att köpa boken och läsa den.
REKOMMENDERAR STARKT!

Kommentarer

Skriv en kommentar








Tema Dialog gjort av Mimmi Thorneus