Besök hos barnmorskan, igen!

Idag var det då dags på ett besök hos barnmorskan igen.
Skulle egentligen varit hos min barnmorska i måndags, men då var hon sjuk och fick boka om tiden.
Så då blev det tid idag fast hos en annan, men jag fick ändå komma till min vanliga.
Hon var där, men hade väl telefontid då egentligen, men dom byte de.
Skönt det, för hos som skulle varit annars förstod inte riktigt vad min menade med sina anteckningar.

Nåväl. Vi började med att prata om spädbarnsgrupp som hon skulle kolla upp till om det fanns plats.
Det fanns en plats och nu ska vi åka och kolla på det hela innan jag bestämmer mig hur jag vill ha det.
Kommer åka dit tillsammans med min barnmorska vid nästa tillfälle som vi skulle ses vilket blir dagen innan min födelsedag, 23 September.
Om jag minns rätt är det jämngamla ungefär med liknande situationer som jag, alltså ensamma mammor kan man väl säga av olika anledningar.

Sedan pratade vi om massa andra saker fram och tillbaka och bland annat kom vi in på det om förlossning.
Jag fick numret till förlossningen i Göteborg i fall att och samtidigt frågade hon mig vilket sjukhus jag hade tänkt mig, vilket är ju det som är närmast då.
Hon berättade även hur andra upplevt det jag tänkt mig och det i Borås och vad skillnaden med dessa var lite så.
Mamma och jag ska nog åka och hälsa på båda dessa, så kan man ju se sen, men om jag får en snabb förlossning som mamma är ju frågan om man hinner till Borås.
För min mamma hade tiden att åka för att komma fram blivit tajt kan man säga.
Men det vet man ju inte för det är olika.
Sedan så var det något med att kolla på film om både förlossning och amning tillsammans med någon annan så att man får se på det hela lite med så.
Hon förklarade lite också vilka tecken som kunde vara bra att känna till i fall att något skulle hända nu så man vet när man bara ska åka in eller om det inte är så farligt än eller hur man ska säga.

I slutet efter allt prat kollade hon mina järnvärden igen då jag sa att jag var ganska trött, även om det kan ligga på att jag sover sämre nu med, men hon kollade det ändå.
Det hade sjunkit yttligare igen på dessa tre veckor jag inte varit där så nu ska jag ta 2 järntabletter dagligen.
Får hoppas att detta hjälper för jag kan ju säga att vara trött är ingen hitt, men det kan jag ändå leva med.
Det finns ju värre grejer så jag tycker inte det är så farligt, men kan vara skönt att vara pigg ibland med.
Annars såg mina andra värden bra ut i övrigt.
Hon mätte min mage med som nu låg strax under medellinjen, men det var inget som var farligt av något slag och bebisens hjärta slog nu 140 slag.
Roliga var när vi lyssnade på hjärtat var att jag hörde att det slog lite långsammare denna gången än förra gången och jag med dåligt minne också!
Att jag memorerade det.. Men rätt hade jag medans hon räknade och jag tänkte på det.
Men det är ju inte heller farligt utan fortfarande helt normalt.

Sedan gjorde hon något hon inte hade gjort innan och det var att kolla hur bebisen låg.
Alltså hon tryckte på min mage och det kändes ju lite annorlunda för det är ju inte varje dag någon trycker på ens mage direkt.
Men hon kände att bebisen låg med huvudet ner och fötterna upp.
Vilket ju har varit så heeeeela graviditeten och det känner jag vill jag lova!
Trycker ju gärna på min blåsa, snäll som den är!

Så nästa besök är nu då 23 September så om inget annat händer under tiden ser vi då hur allt ser ut igen!

Kommentarer

Skriv en kommentar








Tema Dialog gjort av Mimmi Thorneus