Östra sjukhuset, förlossningsavdelning

Idag var det inte bara att sitta still.
På morgonen fixade jag till mina naglar lite för tyckte mina var lite för långa nu för min smak.
Det varierar lite hur jag vill ha dom, ibland längre, ibland kortare och just nu lite kortare.

Strax innan två så blev det att åka till min kompis Emelie och dricka kaffe och hälsa på kanin bebisarna.
Dom är ju för söta dom små. Hoppar runt och har sig.
Sen är både mamma och pappa till dom långhåriga och detta blir dessa små med nu och det syns på dom även om dom bara är tre veckor.
Små fluff bollar som man bara vill gosa med hela dagen lång.
Vi åkte sedan tillsammans till en djur affär där jag köpte godis till katterna (dock tyckte såklart inte en av katterna om det ens, kräsna jävel) och en klicker!
Så nu ska vi se hur det går.

Kunde inte stanna länge med henne för vid halv fyra skulle mamma och jag iväg.
Vi åkte först till en textil butik i Göteborg för att köpa det vi behövde för att kunna sy ett babynest.
Det är alltså ett till projekt jag har. Ska såklart ta kort på det och visa när jag gör det (eller mamma om hon hjälper mig) och hur det sedan ser ut när det är klart.
Så kan min lilla sova bredvid mig i min säng sen.
Den hade såklart kunnat göra det utan med, men jag är lite rädd att jag ska rulla på den eller något och den har ju kanter och så, så då är det nog mindre risk (även om jag inte hade rullat på bebisen ändå, men ändå).
Efter de va vi en snabbis inne på Media Markt och kollade lite.
Mamma ska köpa ny mikro så hon behövde kolla va det kostar eller vilken som duger så att säga.

Efter detta åkte vi till Östra sjukhuset.
På torsdagar kan man nämligen åka dit och så berättar dom om förlossningsavdelningen, lite om förlossning, när man åker in, vart man ringer, vad som är bra att ha med sig, om BB och om amning.
Så nu har jag stor koll! Kanske inte, men jag vet i alla fall det jag behöver veta så får vi se hur det blir sen.
Så nu vet jag olika anledningar som finns för att åka in, men man ska ju alltid ringa innan.
Dom låter så himla optimistiska där borta tycker jag nästan.
Står och säger att det brukar ta lång tid vid första barnet och sånt.
Och när mamma sedan berättar att det gick fort för henne (4 timmar allt som allt med första, mig) så säger dom det händer inte ofta...
Låter ju som det ska ta en halv evighet!
Sedan så gick dom igenom lite smärtlindring och vilken uppgift den som följer med har så att säga.
Och vad som gäller för den då för den får ju inte direkt samma service som den sopm följer med.
Till exempel måste dom köpa sin egna mat och får inget där och det kostar dom 200 kronor per natt och då ingår då det med sängen och frukost och kvällsfika så den personen måste köpa lunch själv.
Sen är det inte säkert att den kan sova över, det beror på om man är själv på rummet (vilket hon sa att man brukar var om det inte är många där då).
Så berättade dom att man vad denna personen kan göra medans man har värkar och allt möjligt som man kunde göra under förlossningen eller ja, verkarna.
Man skulle gå efter det som kändes bäst och sin instinkt i det ögonblicket och lyssna på sin kropp.

Efter att barnet kommit så är man ju kvar på förlossningen en liten stund för att moderkakan ska ju komma ut och allt sånt.
Sedan får man gå upp till BB där man stannar minst 6 timmar.
Sen så är det vanligt med 1-3 dagar och då kollar man ju med så att allt funkar som det ska.
Amningen och sådant då och att barnet mår bra.
Man kan även stanna längre om jag uppfattade det rätt.
Innan man åker hem undersöks bebisen såklart med.

Så nu blir det spännande att se hur det blir tycker jag.
Detta gjorde mig inte direkt super nervös, men lite inför det som komma ska (inte förlossningen utan de efter), men samtidigt vill jag att det ska vara nu på en gång!
Så får se hur länge bebisen bestämmer att stanna i magen.

Kommentarer

Skriv en kommentar








Tema Dialog gjort av Mimmi Thorneus