Klickträning

Jag har nu börjat med lite klickträning med min nya lilla kanin nu då.
Min andra är skygg och tar inte mat ur handen på en heller så det är lite svårt att göra det med honom.
Men min nya lilla tjej gör det så tänkte testa och se.

Kommer nu börja med att träna henne 1-2 gånger dagligen beroende på.
Då jag ska få Smillan och henne att gå ihop med tänkte jag köra till en början varannan dag 2 gånger dagligen klickträning och varannan dag 1 gång om dagen och så får hon leka med Smillan den dagen sen med.

Kommer nu bara börja med att hon ska lära sig att klickerns ljud betyder att hon får något gott.
Så samtidigt som hon får något trycker jag på klickern.
Jag använder mig av ärtchips.
Och som innan så tänkte jag träna detta 1-2 gånger dagligen.
Detta kanske jag kommer göra 1-2 veckor eller något. Det beror lite på henne med. Tror hon kommer lära sig rätt snabbt, speciellt om hon har såpass mycket från sin mamma då hennes mamma lär sig snabbt.
Har märkt lite likheter mellan dom två.

Sedan kan man börja med olika tricks.
Det finns såklart olika man kan öva och de är olika svåra med.
Tänkte börja med något enkelt som att stå på bakbenen.
Då blir det att man får försiktigt börja höja handen stegvis och visa godiset och samtidigt säga det man är ute efter då. Gör hon rätt klickar man och ger godiset.
Hon kommer såklart inte förstå va jag säger till en början, men till slut kommer hon fatta att om hon säger så jag göra detta och hör jag sedan klicket får jag något gott.

Man kan sedan även öva att dom sen ska gå på två ben (hennes mamma klarade de ganska fort när jag försökte med henne, fast utan klicker för hon tyckte inte om ljudet alls), man kan träna att dom ska snurra, gå genom en tunnel, komma när man ropar på dom, gå slalom mellan ben, ja lite som en hund helt enkelt.
Detta är min plan med henne som störst nu då under vintern då hon inte är så jätte van vid temperaturen ute.
Samt att hon inte kan de med koppel än då.

Vi får se hur detta går, men just nu är jag positiv mot det hela!
Ska bli roligt!

Kommentarer

Skriv en kommentar








Tema Dialog gjort av Mimmi Thorneus