Drömmar!

Vi alla har någonsin drömt om något.
Nu menar jag inte de drömmar man drömmer på nätterna, utan dom drömmar vi drömmer i verkligheten om saker och ting.
Det kan vara en dröm om en bil eller en resa eller något annat, vad som helst.

Jag har såklart också drömmar och vissa är större än andra.
En dröm är till exempel att gå en utbildning till nagelteknolog.
En annan dröm är ett specifikt hus som jag vill bygga, naturligtvis med hjälp, men jag vet på ett ungefär hur jag vill ha detta huset.

Alla mäniskor behöver drömmar/mål i sina liv för att ha något att kämpa för och för att komma framåt.
Skulle jag fråga någon om de har någon dröm och denna svarar nej skulle jag inte tro på detta.
Det roliga är dock att i nästan sekund kan människan säga: "Åh, jag skulle så gärna vilja flyga till Spanien."
Det är en dröm.
En annan dröm kan helt enkelt vara att man vill leva lyckligt tillsammans med någon och att det gärna får vara såhär eller såhär och man kanske vill ha de eller de husdjuret med mera.

Problemet uppstår sedan i att vi kan drömma jätte mycket, men att vi sedan tänker, men det förtjänar inte jag eller jag kommer aldrig att få det och det kommer aldrig att bli så för jag har alltid haft otur och det har alltid varit såhär för mig och kommer alltid att vara.
Vi kan se den underbara resa eller det fina huset, men tänker sedan "Jag kommer aldrig att ha råd med det" eller något annat som gör att man kväver sin dröm ganska fort.

Det är inget fel på att man tänker så för det är många som gör för vi har inte lärt oss något annat heller.
Vi har lärt oss att det som kostar jätte mycket kommer vi aldrig att få.
Vi får höra när vi delar med oss av våra drömmar att det är omöjligt att komma dit eller att få ihop de pengarna eller så är det någon som tycker det är löjligt.
Vi kan tro att vi inte har tillräckligt med tid att hinna med alla drömmar vi har eller att det redan är för sent för en eller flera av drömmarna.
Vi tror att om vi har drömmar en dröm kommer vi till slut bli besvikna bara för att vi inte kommit dit.
Vi tror att vi inte eller aldrig klarar det.
 
Jag har länge varit där jag med.
Jag trodde att det fanns saker som jag kunde nå och saker som va omöjliga för mig.
Jag trodde också att jag skulle leva upp till andras drömmar och att om jag inte gjorde som en annan tänkte om mig eller uppfyllde den drömmen en annan hade till eller om mig skulle denna bli super besviken på mig och det kunde jag inte leva med.
Det slutade med att jag inte orkade och insåg att detta var inte alls vad jag ville.
Låter enkelt, men detta tog en himla massa år, så jag kan inte påstå att det var enkelt och jag var tvungen att kämpa när jag väl vände på bladet för det kändes då såklart som någon blev besviken över mig.
Jag fick ju med höra att om du inte klarar detta nu så är jag besviken på dig vilket gjorde det till en större press.
Jag klarade det, men naturligtvis kom nästa sak direkt efter som någon skulle uttrycka sig om hur besvikna dom va.

Sak samma, inte det jag tänkte prata om.
Jag har nu en full vägg med bilder på olika saker.
Som innan nämnt så vill jag bygga ett hus då och jag har ritat upp huset.
Inte hur det ser ut på utsidan utan det är ritat ovanifrån och har två våningar så jag har ritat hur rummen ska vara, vart de ska vara och hur många rum det ska finnas i huset.
Jag har letat upp bilder på till exempel badrum eller kök som jag tycker ser fina ut och klistrat dit vid sidan om för att få en bild på mitt hus.
I början tänkte jag såklart att detta aldrig kommer att gå och jag kommer aldrig ha råd med det för det är så mycket och så stort, men idag ser jag det inte så längre.

Man kan som jag klistra upp bilder på väggen beroende på vad det är kanske.
Men man kan skriva en lista med på exakt varenda dröm man har, hur liten den än är.
Jag har satt mig ner för att skriva ner varenda dröm.
Drömmar som: jobb om 1-2 år, gå nagelteknologutbildning, skaffa detta huset, köpa en ny bil, hitta en lägenhet, flytta hemifrån, köpa de skorna, gå en promenad på detta stället med mera.
Alla saker, spelar ingen roll vad och om det nu är att pussa Nalle Puh, skriv upp det.
Kolla var sjätte månad på din lista.
Har du uppnått något mål? Då kan du med gott hjärta bocka av det.
Har du en ny dröm? Skriv upp det.
Har du inte lyckats uppfylla några drömmar så gör det absolut ingenting.
Du ska inte för de tro att det inte funkar. Vissa saker behöver mer tid.
Bara du har en dröm som du vill nå så kommer du nå det en dag, men glöm inte att tro på drömmen och på dig själv.
Du kommer lyckas.

Tänk själv: "Jag kan, vill och kommer lyckas"

Kommentarer

Skriv en kommentar








Tema Dialog gjort av Mimmi Thorneus