Baka en kaka

Vaknade idag lite tidigare än jag har gjort de andra dagarna av en mindre bekväm anledning.
Skulle vända på mig och sträcka på mig och min väntra vad ville inte riktigt vara med på det så den krampade jävel.
Och de fortsatte den att göra varje gång jag skulle sträcka på den.
Men jag gav mig inte så jag försökte sträcka den och sedan slappna av och hålla på så lite fram och tillbaka.
Tills det kändes okej att ställa sig upp.
Den gjorde fortfarande lite ont i början när man gick runt men det har släppt helt nu så att det var ju ingen fara.

För att ha något att göra även denna dagen försökte jag komma på något (igår blev det laga lunch och åka till Järnia med Emelie samt att vara hemma hos henne en sväng).
Bestämde mig för att baka ville jag göra idag.
Men vad visste jag inte eller jag tänkte mig någon slags kaka, men vad för kaka vet jag inte.
Bra är ju om man kan tänka sig äta den själv så det måste ju vara något gott. Man äter ju inte vad som helst direkt.
Såg att jag på mitt rum hade en bok som heter "Sju sorters kakor".
Bläddrade igenom boken och hittade två stycken recept som jag inte kunde bestämma mig emellan så Emelie var så snäll och bestämde åt mig.

 
Jag gjorde inte allt som stod i receptet eller bättre sagt allt är inte i degen.
2 saker hoppade jag över för var inte vidare sugen på att ha det i den.
Degen vill jag säga var god!
Receptet heter: "Klickkakor med choklad och russin".
I degen hade jag:
- 200 gram smör eller magarin
- 2 dl socker
- 2 ägg
- 50 g blockckoklad
- 6 dl vetemjöl
- 1 tsk bakpulver
Nu kan man ju räkna ut att russin hade jag inte med. Samt syltade apelsinskal hoppade jag över. Hade nog inte ens det hemma.
Men om man vill ha med det så är det:
- 1 1/2 dl russin
- 4 msk syltade apelsinskal
Såhär står det i receptet att man ska göra:
"Rör matfett och socker poröst. Tillsätt äggen, ett i taget. Blanda i hackade russin, finhackad blockchoklad och finhackad syltade apelsinskal.
Blanda mjöl och bakpulver och rör ner det i smeten.
Klicka ut degen på smord plåt eller bakplåtspapper med ett par teskedar.
Grädda i ugnen ca 12 min."
På bilden ovan ser ni att jag har en handske på mig och det för att jag tyckte det blev lättare att blanda med handen när man skulle tillsätta allt mjöl så att degen blev jämn och all mjöl va i blandad.

 
 
Jag använde mig av bakplåtspapper för att jag tyckte det var enklare. Vi har såna som man bara kan torka av sen och återanvända eller man ska säga och därmed kräver det inte att jag måste rengöra ett helt plåt sedan.

 
Dålig bild, men där är de i ugnen. Man såg ganska fort att det hände grejer med dom.
175 grader är ugnen på.

 
12 minuter räckte gott och väl tyckte jag så som det stod i receptet.
I receptet står det att man ska få ca 90 kakor, men jag räknade mina och jag fick 64 st.
De är lite olika stora.
Men på ett ungefär så en tesked per kaka blev det.
Använde då en vanlig tesked och min hand jag hade en handske på för att få av det av skeden.

När jag var klar med alla fick de svalna och under den tiden åt jag lunch och tog en promenad.
Så nu på eftermiddagen tog jag mig en kopp kaffe och åt några kakor.
Jag är inte den som är så mycket för kakor, men jag godkänner mina egna kakor!
Jag tycker att man kan om man inte har med de andra, hacka chokladen lite grövre om man vill.
Jag hackade den bara en gång rak igenom så jag va inte så noga hur jag hackade den.
Men goa var dom!

Kommentarer

Skriv en kommentar








Tema Dialog gjort av Mimmi Thorneus