Vecka 28

Idag gick jag in i vecka 28 i min graviditet.
Om man ska gå efter den gravid appen jag har som nog ganska många gravida har om dom inte har någon alls, eller kanske en annan, i alla fall så är detta då den sista veckan i andra trimestern.
Det känns på ett sätt härligt att veta att slutet närmar sig, men samtidigt börjar man bli lite nervös inför det som kommer komma.

Appen säger följande:
 
67.9 % av graviditeten har passerat (190 av 280 dagar)
90 dagar kvar till BF

Barnet:
" Barnets totala längds är nu ca 35 cm och det väger ca 1,1 kg i början av veckan och ca 1,23 kg vid veckans slut.
Barnet har vid det här laget vant sig vid din röst, fötsätt att prata och sjunga för det."

Mamma:
" Det är en kraftig tillväxtperiod mellan vecka 28-32.
Livmodern fortsätter att växa och du kan känna tryck mot bröstkorgen. Det kan vara lite obehaglig känsla.
Barnet är livligt i magen och kan ibland hindra dig i din nattsömn. Försök att bulla upp med ordentligt med kuddar mellan knän och under magen för att hitta en så avslappnande sovställning som möjligt.
Nu är det dags att gå på föräldrarutbildning, prata med din barnmorska."

Då jag är utan pappan till barnet kommer jag inte gå en sådan grej när oftast par sitter tillsammans för jag känner att det skulle kännas dumt för mig att gå dit själv, men jag har fått ett annat förslag som jag ännu inte vet något mer om. Men blir det något delar jag med mig.

Att den lilla därinne kan vara livlig håller jag med om och man kan ibland se det ganska bra på utsidan, mer och mer.
Men jag kan fortfarande sova på nätterna även om de säkert kommer minska med tiden.
Hittills har det inte varit på grund av min lilla som jag inte kunnat sova i alla fall.
Jag kommer nog sakna magen sen när jag fått bebisen, men samtidigt så är jag glad om jag kan få ha mina vanliga kläder sen igen.

Kommentarer

Skriv en kommentar








Tema Dialog gjort av Mimmi Thorneus