Svartsjuka!

Svartsjuka kan man la säga är idag i varje förhållande ett stort tema.
Ganska ofta (menar inte att det alltid är så) så finns det en i förhållandet som är svartsjuk, ibland kan det till och med vara båda två.
Detta gynnar ju verken dig eller din parner på något sätt oberoende av vem som är det.
Om vi nu säger att din partner är den som är mest svartsjuk så mår du dåligt ganska ofta av att få höra det.
Det kan vara meningar som personen säger som att: "Jag vet ju inte vad du gör på din fritid" eller "Det skulle inte förvåna mig om du gjorde si eller så", att helt enkelt din partner tror att du skulle kunna försvinna när som helst och litar inte på dig ett enda ögonblick.

"Svartsjuka bottnar oftast i svag självkänsla och det är därför personen som besitter den behöver arbeta bort den. Ofta tror den svartsjuke felaktigt att det är partnerns fel att känslan väcks."
"Ofast är det vår svaga självkänsla som gör oss svartsjuka, innerst inne förstår vi inte hur denna fantastiska personen har kunnat välja oss och därför måste vi vara på vår vakt hela tiden så att inte någon annan kommer och tar vår partner ifrån oss."
 
Känner någon igen detta lite?
Alltså syftar till exempel på att den som är svartsjuk ganska ofta säger till den andra vad den gör som är fel som gör att denna är som den är?
Jag kände igen detta direkt. Jag har varit med om det.
Jag vill inte påstå att jag är guld, men jag försökte att inte vara denna personen, men jag vet att jag vid vissa tillfällen blev det, men jag blev ganska utsatt av att mina ex partner va svartsjuka.
Och såklart så skyllde de detta på antingen mig eller på att det har ju varit såhär och såhär innan.
Jag fick höra till exempel: "Jag vet ju inte vad du gör när jag inte är med", "Jag vet ju inte om det du säger stämmer", "Jag vet ju inte vilka killar du pratar med hemligt bakom min rygg eller flörtar med" och "Jag tror inte på att du inte är otrogen förens motsattsen är bevisad".
Hur bra mår någon av att höra detta?
Nej, man mår inte alls bra av att höra detta och man kämpar för att visa att det går att lita på en, men om man sedan hela tiden ändå får höra detta så mår man sämre och sämre och till slut mår man så dåligt att man faktisikt tror detta om sig själv, man tror att man är en dålig människa.
 
Jag har varit med om det som jag nämnde och jag vet väl att det har hänt andra med.
Oftast tror man att det beror på en själv att det är som det är för det är det vi får höra hela tiden och vi har inte fått höra att det faktiskt inte är så.
Men nu säger jag till dig: DET ÄR INTE DITT FEL!
Sluta tro att det är ditt fel att den andra är svartsjuk. Den andra kan som det står ovan inte uppskatta att den har dig utan tror att den snart ska förlora dig igen eller har hittat en anledning till att den ska misstro dig för vad som helst och detta kommer den att dra heeeela relationen.
Det är den andra som på grund av för svag självkänsla inte kan uppskatta det som den får, den kärlek som ni delar.
Det är något den andra måste jobba på och du kan inte fixa det åt denna personen.
Om du inte mår bra av det ska du inte stanna och ta emot det för snart mår du allt för dåligt av det själv.
Glöm inte bort dig själv i dessa situationer.
Det är inte ditt fel!

Kommentarer

Skriv en kommentar








Tema Dialog gjort av Mimmi Thorneus