På besök hos barnmorskan

Idag var det dags för ett besök hos min barnmorska igen.
Har längtat faktiskt för ville höra de lilla hjärtat slå!

Besöket började med att en annan kvinna tog hand om mig så att säga.
Hon tog blodprov ur armvecket för att de ska kolla min blodgrupp.
Hon frågade mig även vart jag hade tänkt föda, Borås eller Göteborg.
Ingen tvekan på de, Göteborg såklart för det är närmast. Åker ju inte en timma för att komma till förlossningen liksom.
Blodtrycket skulle kollas med, vilket va fortfarande fint.
Ur de blodprovet hon hade tagit innan tog hon även de andra blodproven som man brukar ta och de visade att mina HP (om jag uppfatta de rätt) var lite låga.
Annars såg allt annat bra ut.

Hos barnmorskan sen så sa hon de med HP värdet vilket är järnvärdet och nu får jag ta 1 järntabelett om dagen.
Innan tog jag varannan dag.
Hon frågade efter andra grejer vi hade pratat om sist och om allt va som de skulle, om något hade känts konstigt eller så.
Tog även upp de med vad kramperna och hon bekräftade att magnesium skulle hjälpa och hur mycket som är lämpligt att ta.
Sedan sa hon med att vissa får högre blodtryck senare eller så och dessa kan ju bli igångsatta tidigare för att man tar för mycket stryk, men att magnesium även hjälper till med att hålla blodtrycket i balans så att säga så det är ju skönt att veta.

Sedan kom de till att mäta magen eller vad dom nu mäter med.
25 cm och jag låg därmed precis på medellinjen. Kanon!
Och hjärtat, jag älskar att lyssna på de. Det slår så fort med!
Eller ja, det låter ju fort för det är ju snabbare än mitt egna. Åh va mysigt det va.
156 slag i minuter (sist 150) så allt va som det skulle.
Kollade min vikt med och jag vägde 69.0 kg!
Vilket innebär att jag har inte gått upp sedan jag kollade själv utan typ gått ner 1 kg, vilket jag räknade med då jag inte motionerade något typ på 2-3 veckor och gick upp då och nu har jag hållt igång (gravid anpassad såklart) i 2-3 veckor igen så jag kunde ana att vikten inte ändra sig jätte mycket.
Men de kommer den ju göra i framtiden för nu är de snart sista trimestern!!

Nu drar de ihop sig med tiderna hos barnmorskan med.
Redan om 3 veckor har jag en tid igen och efter den är det 3 veckor till nästan och sen varannan.
Sedan har jag 1 tid veckan innan BF, en samma vecka som BF och veckan efter BF fall den lilla bestämmer sig för att vara sen.
Åh, spännande och nervöst är de!
Men allt känns bra.
Vet ju att både jag och lillen har det bra och den är ganska livlig i sina aktiva stunder.
Så kul att kolla på!
Kommer sakna de sen!

Kommentarer

Skriv en kommentar








Tema Dialog gjort av Mimmi Thorneus