Min stackars lilla prins!

Gud va rädd jag blev ett tag!
Och nog inte bara jag!

I torsdags kväll fick jag ett samtal av min hästs fodervärd där jag fick veta att min häst va skadad och veterinären va på plats.
Hon försökte förklara så gott hon kunde, men fick även förklarat lite mer noga av veterinären som va där.
Vid de tilfället va min häst 4-5 gradigt halt och hade en andning på 60 är den egentligen ska ligga på 40..
Veterinären trodde då att han hade en spricka eller en fraktur i benet (vänster has ungefär).
Inga roliga nyheter alls.
Hon visste inte om hästen skulle stanna på plats eller om han skulle få åka hästambulans ner till Helsingborg för att andra ställen närmre var stängda.
Efter några telefonsamtal från veterinärens håll blev det dock så att hon åkte och hämtade röntgen grejer, tog bilder och åkte tillbaka för att kolla på de.
Hade min häst en fraktur eller så och benet va av eller nästan av eller något så va det kört..
Då skulle hästen tas bort på plats.
Men vid 23-tiden fick jag reda på att inget sådant kunde ses på röntgen bilderna, vilket va otroligt skönt!

Dagen efter ringde veterinären mig igen vid 8-tiden på morgonen.
Denna gången var det så att när hon hade åkt tillbaka på natten för att ge Blixten antibotika hade hans ben svullnat.
Nu förmodade hon att det kanske kunde vara något med leden.
Det dom då tänkte på va att köra honom till Åby för att få de bättre kollat där för det inte var så lät ute på fält så att säga.
Efter att de hade pratat med Åby fick han åka dit.
Nu blev det en sådan där stressig moment igen för att om det var något med leden så kunde det innebära massa pengar, mycket tid och mycket kraft samt att det kanske aldrig skulle bli bra och i så fall va det lika bra att ta bort hästen.
Om det inte va något med leden skulle de bara vara en sårskada och det är ju lite lättare att ta hand om även om det också är jobbigt.
(Såret om jag minns rätt va ca 6 cm långt eller något).
Så nu satt man där igen och visste inte om hästen skulle behöva tas bort eller inte!

Under tiden jag vänta va jag på bilbesiktning med min lilla bil!
God nyhet där va då att den gick igenom i alla fall.

På kvällen tog jag kontakt med fodervärden igen och fick reda på att allt va bra.
Redan vid ankomst hade Blixten ingen feber och var inte heller halt längre.
Dom sprutade in i såret, men inget kom ut så det visade sig inte vara något med leden alls.
Han fick sys och har nu bandage över typ hela benet.

Ser ju lite illa ut på bilden och boxen ser kanske inte så städat ut just då, men fodervärden ska dit lite senare än jag va där och göra allt fint för honom igen ^^
Inte lätt när han måste stå inne tills stygnen ska dras i alla fall.
Men han rör på benet så han står ju inte helt stil.

Va tvungen att skäma bort honom lite så han fick goda saker som han glatt mumsade i sig och det är ju bra för det visar ju att allt är som det ska och att han inte blivit värre alls utan bara bättre.

 
Min stora kärlek måste jag säga.
Älskar denna hästen otroligt mycket och har varit hans ägare sedan 2006 och sedan 2 år har han fått vara hos fodervärd då jag har pluggat en del och nu förlängdes det till nästa år på grund av min graviditet.
Vi får se sedan hur det fortsätter.
Men just nu är jag överlycklig att han fortfarande lever och stannar hos oss alla ett tag till!
Han är ju bara 14 år än och jag hoppas att han några fler år kvar med oss.
Min fina prins <3

Kommentarer

Skriv en kommentar








Tema Dialog gjort av Mimmi Thorneus