Lev med dig, som du är!

Jag kommer ihåg att jag en gång gjorde ett inlägg med två olika filmer som jag hade kollat på varav den ena jag sätt ett x-antal gånger och den andra inte lika ofta.
Båda handlade om att ändra sitt liv till ett mer positivt liv och vem vill inte leva positivt?
Rubriken till detta inlägg kanske inte är jätte passande, men jag gillade det så det får vara.

Jag minns att jag i det inlägget gjorde en snabb förklaring på saker och ting och till slut skrev vad jag i det ögonblicket skulle ändra på i mitt liv.
Det jag skulle göra var att jag varje kväll skulle skriva upp saker i ett litet block vad jag var tacksam för.
Och jag kan säga att jag (förutom max 5 gånger) skrivit varje kväll vad jag är tacksam för.
Självklart är det nu dubbelt så mycket än i början, men det är för att mina ögon har öppnats mer.
Man är lite blind i början och ser inte allt man egentligen är tacksam för, men efter ett tag så öppnas ögonen mer och mer.
Såklart är det många gånger samma saker, men det tillkommer nya saker och det kan vara något som jag var tacksam för just den dagen med.

Nu ville jag ta detta ett steg längre, men visste inte hur.
Jag har funderat lite på det fram och tillbaka och jag kom på det.

Igår kväll kände jag att jag ville ha en bok att läsa.
Jag började kolla i bokhyllan om jag hittade något och sedan bland mina böcker och där hittade jag en bok som jag nu läst flera sidor ur: " Mina Törnbloms samlade tankar om SJÄLVKÄNSLA".
Denna boken hade jag börjat läsa för 2-3 år sedan tror jag, men va ganska ointresserad och jag tror inte jag läste klart det.
Jag tänkte nog att detta är ju bra och det stämmer, men kom inte längre än så.
Men när jag hittade den igår kände jag, där har jag det!
Nu vet jag hur jag ska ta det ett steg vidare!
Jag började läsa boken och kände att detta va exakt det jag behövde i detta ögonblick.

Boken handlar om som titeln säger självkänsla.
Det är egentligen den delen mååååånga missar.

 
Glöm texten runt om och kolla bara på rutan i mitten.
Nu ska jag försöka förklara lite lätt här då.
Självförtroende är då det vi visar och gör. En människa kan visa bra självförtroende.
Självkänsla är det vi känner, det vi är, att vara.
Så att tycka om sig själv till exempel.
I boken handlar det mycket om att få en bra självkänsla för oftast är det då den vi saknar som allra mest och gör att vi inte kan ta emot komplimanger för vi tror inte på dom, till exempel.

Jag har läst så mycket att jag kommit till delen där hon skriver om braboken.
I denna bra boken ska man då, som den säger skriva saker som är bra, dagligen, med dig själv!
Bättre och närmre sagt ska den bestå av:
- Bra
- Glad för/Tack/Tacksam
- Längtar efter/Hjälp/Jag behöver

I boken förklarar hon såklart med mer noggrrant vad som ska stå eller vad det innebär.
Jag har bara hunnit läsa delen "Bra".
Man ska skriva varje kväll saker man själv har gjort bra.
Det kan vara "Jag hjälpte Olle idag" eller "Jag skrek inte på Lisa fastän jag va arg" med mera.
Såna enkla grejer, men man ska hitta saker med en själv.

 Alla bra saker kan sedan hittas i bra egenskaper som är samlade på en lista här som är tagen från boken.

Så, jag ska läsa klart de andra delarna lite senare för nu har jag läst 30-40 sidor i boken så mina ögon behöver vila för att sedan kunna göra detta för att stärka min självkänsla.

Dålig självkänsla kan man se på bland annat person som hela tiden eller ganska ofta ser alla fel en annan gör och måste prata om dom med andra för att känna sig bättre själv för stunden.
Det är dom som sedan kommer till en och inte kan något annat än att känna sig attackerade om man skulle säga till dom om något och tycker synd om sig själv allt för ofta.
Det är dom som inte uppskattar sig själva för det dom är utan hela tiden hittar fel som gör att det själva trycker ner sig själva och mår dåligt över sig själva.
Jag vill inte vara där och vill inte landa där en enda gång igen.
Jag kommer träna min självkänsla mer nu.
Jag har redan börjat med att dagligen säga till mig hur snygg jag är, att jag duger precis som jag är med mera och jag har sedan jag började göra det mått bättre och bättre för varje dag.
Vid min spegel står det att jag älskar mig själv och jag är snygg och söt.
Sedan om inte alla tycker det är det en sak, men jag ska ju älska mig själv.
Älska sig själv och vara egoistisk på ett sunt sätt, det är viktigt för att må bra och för att kunna dela med sig och ta emot.
När jag har läst klart denna delen om braboken ska jag skriva mer om den, men jag ville dela med mig detta lilla för är mycket för andra och för mig.

Kommentarer

Skriv en kommentar








Tema Dialog gjort av Mimmi Thorneus