Bristningar vid graviditet

För ett tag sedan fick jag för mig att göra ett inlägg på en sida som heter familjeliv för att se vad människor ute säger om bristningar.
Jag har ju min egna uppfattning om det och hittade en sida som det stod lite på.
Men bara för att se ville jag kolla vad andra säger.
Och mycket rätt säger många att det beror på hormoner och att ingenting hjälper mot bristningar alls.
Det enda svaret ingen kan ge är vad det är för hormon som skulle påverkar detta såpass mycket att inget skulle hjälpa.
Jag som vill ha fakta och veta ganska noga om jag vill ha reda på något har än idag inte hittat vad för hormon det skulle kunna vara som orskar detta, men får väl gå.

Jag vill inte säga att hormoner inte har något alls med det att göra för klart kan det ha de då kroppen ställer om sig ganska mycket och har lite hormon kaos eller hur man ska uttrycka sig.
Men som utbildad hudterapeut kunde inte jag tro att det va den enda anledningen.

Nu har jag tagit reda på följande som för mig låter logiskt med och har som sagt hittat en sida som gav mig information som jag kunde nöja mig med.

Huden består av 3 lager och de laget som påverkar detta som mest är det mellersta, dermis, läderhuden.
Här har vi kollagen och elastin. Dessa två blir slappare med åldern och töjer ut sig om huden behöver töja ut sig.
Så det är dessa som drar en "skada" när magen blir större eller hur man ska förklara de.
I mitt huvudet låter det logiskt allt och har lite svårt att förklara mig.

Sedan så tillkommer många fler faktorer som gör att huden brister.
En sak är din kvalite på huden. Du kanske må tro att din är bra för att du är ung eller något annat.
Nå, det beror ju även om hur du sköter din hud från början.
Den som har rätt kost, dricker tillräckligt mycket med vatten (och då vet vi att dagsmängden för icke gravida är 1,5-2 liter) samt tränare har ju redan en bättre hud kanske.
Detta är vad huden behöver för att må bra. Sedan är det viktigt att smörja huden, speciellt efter att man duschat.
Det ger huden fukt från utsidan också.

Gener spelar också en stor roll i det hela.
Har ens mamma inte haft bristningar alls, lite eller ganska mycket kan du ha arvt detta, alltså hudens kvalite lite så att säga, med och du kan få det precis som hon.
Inte helt och hållet kanske, men till stor del.

Fler faktorer kan vara din egna ålder.
Ju yngre man är när man får barn, ju högre är risken att huden grovt sagt spricker.
En ung hud är fortfarande ganska hård eller man ska säga än en äldre huden där dermis har blivit slappare för det är här även orsaken till rynkor ligger.
Så om du trodde att det hjälper att du är ung hade du lite otur i ditt tänkande, det hjälper inte jätte mycket.

Sedan beror det på hur stor bebis du får och hur snabbt det växer.
Får man en stor bebis ökar risken för bristningar.
Samt hur fort allting växer. Den har ju olika växt perioder. Runt v.20 växer den jätte mycket, sen kan man säga att man har någon vecka som är lite lugnt, men sedan i sista och tredje trimestern händer det mycket i växtfasen igen och oftast är det här och nu många får bristningar.
Tredje trimseter börjar i cirka v.28.

Sedan till råg på snabbt växande och allt beror det även på hur mycket man själv går upp i vikt under graviditeten.
Går man själv upp mycket och snabbt hjälper det till att ge bristningar.
Läste någonstans att rekommenderad viktuppgång är 15 kg.
Men jag slår mig inte fast på något vid denna delen vad som rekommenderas.

Alltså, min slutsats.
Det kan visst hjälpa att smörja sig för du ger din hud ganska mycket på det och gör att den blir lite smidigare.
Visst går de trögt att cykla om kedjan inte är smörjd?
Så ingen ska bli deprimerad eller besviken heller om den smörjer, men år bristningar.
Du kanske hade fått fler om du inte hade gjort det, vem vet.
Vissa får inga alls och smörjer sig inte. Men det är som sagt många faktorer som man måste räkna samman.
Olja är det som är bäst att smörja magen med, även gärna bröst och lår.
Gör detta dagligen.
Efter du har duschat tackar inte huden nej till lite extra fukt igen så smörj in dig med body lotion.
Torr huden spricker lättare, men vem vet inte det? Torr mark spricker ju också lättare.

Själv smörjer jag lår, bröst och mage varje kväll med en olja.
Den har jag från Tyskland nu, men är till för gravida.
Har dock fått lite på bröst och lår. De på låren kom för ett tag sedan, men de har blivit bättre redan och de på brösten tror jag med kommer blekna sedan för det är ganska tunna.
Finns många saker du kan göra åt det sedan om det stör dig med bristningar.
Men dehär är vad jag tror!

Min källa:
http://www.mama.nu/Gravid--baby/Bristningar---gar-de-att-gora-nagot-at-22047

Kommentarer

Skriv en kommentar








Tema Dialog gjort av Mimmi Thorneus