Läkarbesök

Idag var det dags för Penelopés 2 månaders läkarbesök.
Nervös var jag inte direkt för det hela då hon inte heller visat något konstigt och innan vi lämnade BB va det inte heller något konstigt med henne.

Vi hade tid 11.20 på BVC för läkarbesöket, vilket passade utmärkt för då kunde vi sova ut utan att ställa någon klocka och ta det lugnt på morgonen med.
Vi går ju upp mellan halv nio och halv tio ungefär, oftast efter nio.

BVC sköterskan va såklart också med när läkaren va där.
Medans jag tog av mig min jacka började Kerstin (BVC sköterskan) ta av Penelopé kläderna.
Läkaren vi hade var riktigt trevlig.
Han ställde några frågor som är om utvecklingen av barnet då, till exempel om hon kan lyfta upp huvudet när hon ligger på mage (och det kan hon verkligen utan några som helst problem) och om hon kunde öppna händerna och om man fick ögonkontakt med henne och leenenden och små svar när man pratar med henne eller så och det är ju inte heller några som helst problem.

Pratade lite med honom och sa att jag får ju sova utan problem och att hon bara vaknar och dricker och somnar om igen så jag får sova hur bra som helst.
Det läkaren tyckte va bra av mig va att jag såg det från den positiva sidan för att det finns andra som ändå tycker det är jobbigt att man måste vakna efter 4 timmar igen för att barnet är hungrigt, men att få sova 4 timmar och sedan somna om för att sova 2-3 timmar till och somna om och 2-3 timmar igen tycker jag verkligen inte är farligt alls för fem öre utan helt underbart.
Sen har ju amningen inte varit något som helst problem och det är ju inte heller något som är helt självklart.
Han tyckte det va roligt att någon så ung som jag ändå hade en sådan fin inställning på det hela och allt.
Kändes skönt att få höra detta från någon annan, för det är liksom inte alltid man tänker på de själv och jag försöker ju verkligen se det ljusa med livet.
 
Först blev det i alla fall att väga henne. Jag gissade innan att hon skulle väga cirka 5000 gram denna gången för det har innan varit så att hon gått upp cirka 300-400 gram mellan varje gång och inte låg jag fel heller.
5030 gram vägde hon nu så det va ju bra gissat.
Sedan mättes hon med och nu är hon 59 cm lång. Vilket är hela 3 cm hon växt sedan 2 Januari och det är en del ändå för en liten.
 
Sedan blev det dags att kolla benen, höfterna, armar mm.
Hon va stark och fin i både armar och ben.
Han tryckte på magen och kollade ryggen och där kändes också allting super fint.
Hjärta och lungor lyssnade han med på och där hörde han inget konstigt. Penelopé tyckte de va lite obehagligt då den grejen (vet inte vad det heter just nu) va kall och det tycker ju inget barn om.
Ögonen såg bra ut och även öronen.

Funderar på om jag missat något nu, men tror ej detta.
Allt som allt var läkaren riktigt nöjd med henne och tyckte att jag hade en super fin liten välmående dam och att jag kan vara en stolt mamma och det är jag utan tvivel på det hela.
Hennes pappa kunde tyvärr inte vara med idag då hans bil fortfarande inte funkar.
Jag frågade honom för två dagar sedan för att kolla för vill ju inkludera honom i det som angår våran dotter så länge han vill och hittills har han sagt att han ju gärna vill lära känna och så med.
Men vi får hoppas att han istället kan vara med nästa gång vi ska till BVC och att han lyckats fixa sin bil tills dess.
 
13 Februari är det 3 månaders vaccinationen för Penelopé och det är bara några dagar innan hon verkligen blir 3 månader med!
Känns som tiden försvann någonstans. Den bara rinner iväg och det är inte okej alls!
Försöker att snappa upp varenda sekund av hennes liv.
Synd är att hennes pappa inte alls får se henne lika ofta som jag får.
Känns så himla tråkigt, men då är det väl när vi inte bor så himla nära varandra.
Hade det varit lite närmre hade jag ju kunnat åka till honom men men.
Vi ser hur det blir i framtiden med det hela.
 
Just nu i alla fall ska jag fortsätta med mitt breda leende på läpparna på denna dagen som hittills varit helt bra!

Kommentarer

Skriv en kommentar








Tema Dialog gjort av Mimmi Thorneus