Braboken!

Jag har någon gång innan skrivit om olika saker, men gällande det här med självkänsla och att jag läste en bok sm heter "Mia Törnbloms samlade tankar om självkänsla".
Hon har fler böcker än den, men jag har bara den och idag tog den slut...
Sorligt, men sant, men jag har lärt mig ett och annat om det med självkänsla nu och hur man kan träna upp sin egna och därmed få en positivare och gladare liv i framtiden och vem vill inte de?
Det står så mycket i den boken och jag vet inte om jag kommer kunna dela med mig allt så jag vill säga: LÄS DEN!
Varenda person behöver detta och jag vet att det finns dom som kommer säga att det inte funkar för dom eller att det är löjligt, men det är deras egna uppfattning och jag tror på detta och tror på att det funkar.

Nåväl, en del i boken till en bättre självkänsla är braboken.
Denna boken ska man skriva varje kväll (jobbigt eller hur?).
Det är alltså lite som att skriva en dagbok, den skriver man ju också i varje dag, men skillnaden är då att i en dagbok skriver du ganska fritt om din dag och oftast handlar det då även om vad som varit dålig med dagen.
Braboken är inget du ska skriva fritt i med den benämningen och den ska inte vara negativ utan positiv.
Som Mia själv säger är det som jogging för själen.
Bra boken är uppbyggd i 4 huvudpunkter, men för den som har en dålig självkänsla skall de börjas med 3 så därför tänker jag inte nämna den fjärde än!
Så de tre man ska börja med och som jag ska börja med är:
Bra, glad för/tack/tacksam för och längtar efter/hjälp/jag behöver.

BRA
Under denna delen ska du skriva det som har varit bra med dig under dagen.
Alltså ligger all fokus på dig och ingen annan runt omkring dig utan dig.
Detta brukar vara en svår del och jag vet från skolan att när man fick en uppgift och skulle skriva positiva saker om sig själv eller något man var bra på stod det oftast ganska still i huvudet, tragiskt..
Det behöver inte heller vara stora saker som du varit bra på om du inte kommer på något utan varenda liten del är viktig.
Skriv MINST 3 saker varje dag och kommer du på fler är det ju helt fantastiskt.
Bra saker man har gjort kan vara (tagna ur boken):
- Idag var jag modig när jag sa vad jag egentligen kände
- Kom på mig själv när jag var fel ute och bad om ursäkt
- Skrev färdigt tre rapporter idag

Sedan kan dessa olika bra saker man har gjort passa ihop med egenskaper.
Det är dessa egenskaper som bygger upp självkänlsan.
Där kan vid till exempel den sistnämnda bra saker vara egenskaper som: effektiv, kamratlig, ambitiös, driftig.

Det finns ju de som kanske mår mindre bra med och har verkligen svårt att se bra saker.
Här kan något som att man inte tog livet av sig eller att man inte slog chefen på käften trots att denna var riktigt dum i huvudet vara bra saker.
Jag skulle kunna skriva massa mer om denna delen för i boken står det hur mycket som helst känns det som, men ska försöka att inte bli för långdragen.
 
Här en lista på positiva egenskaper som varje bra sak man gjort under dagen kan delas till så att säga.

GLAD FÖR/TACK/TACKSAM FÖR
Här ska nu fokusen sättas på saker man faktiskt har och inte det man inte har.
Jag har redan innan jag läste denna delen skrivit vad jag är tacksam för i lite mer än två månader så gott som varje kväll och redan med bara denna delen såg jag på saker från en annan vinkel.
Det Mia även säger i boken är att trotts vi ser det vi är tacksama för betyder det inte att vi ska sträva efter mer av utvecklig, glädje, kärlek och andra saker.
Men man måste uppskatta det man har för att kunna uppskatta det nya som kommer in i ens.liv.
Jag vill även säga, och det säger Mia med, att om man skriver ner varje kväll vad man är tacksam för vaknar man även på ett annat sätt, man är gladare.
Detta är ju inget som kommer naturligt, oftast, hos oss om man säger så och det tar tid att öva.
Så man ska inte bli frustrerad direkt.
I början när jag började vara tacksam för saker skrev jag inte så himla många grejer och jag började enkelt.
Nu skriver jag 3 gånger så mycket saker jag är tacksam för ibland.
Här några förslag för denna delen från boken:
- Jag är glad för att jag är jag.
- Tack SJ för att tåget var i tid idag.
- Tack för att mitt liv är så enkelt att leva.
- Tack för alla intressanta människor jag träffar.
- Jag är glad för att jag utvecklas hela tiden.
- Jag är glad för att jag kan påverka min hälsa.
- Tack för alla underbara skratt jag upplevt idag
Det är några som stod med, jag skrev inte ner alla som stod.

HJÄLP/JAG BEHÖVER/VILL HA/LÄNGTAR EFTER
Denna delen ska hjälpa en att förbereda sig inför nästa dag och därmed även framtiden.
Så kan vi se vad vi är rädda eller oroliga för och därmed skaffa en möjlighet att kunna hantera detta bättre sen.
Detta kan även hjälpa sömnen.
När man vill sova tänker man oftast ganska bra mycket och därmed även på saker man är rädd för ska hända eller saker man är orolig för, kanske något man måste hinna med eller så.
Men istället för att tänka på det hela tiden kan man då skriva ner det som hjälp och därmed få en bättre sömn.
Och att be om hjälp är inte som många tycker en svaghet utan en styrka.
Du kan be om hjälp med precis vad du vill och därmed är absolut inget fel alls.
Här några exempel på saker från boken:
- Jag längtar efter att våga bjuda ut Nadia
- Hjälp mig att bli vilig att komma igång med träningen
- Hjälp mig att känna att jag duger som jag är
- Hjälp mig att acceptera att jag inte fick jobbet jag sökte.
- Jag behöver kraft för att orka gå till jobbet imorgon
- Jag vill ta ansvar för att forsätta utvecklas
- Jag behöver modet för att göra det jag är orolig för
Och massa fler olika saker finns det och detta är bara exempel och det är riktigt olika för varje enskild individ.
 
Och som sagt finns det en fjärde del då, men om ni vill veta den redan nu får ni helt enkelt köpa boken, vilket jag tycker att ni borde i vilket fall, eller vänta.
Jag kan skriva in den här när jag känner att jag är redo att lägga till den i min brabok, vilket jag nog inte kommer göra förens ett tag efter förlossningen.

Nu är det upp till dig att bestämma själv vad du tycker om detta och du får gärna lägga en kommentar om vad du tycker och tänker om det.
Kan vara kul med olika synvinklar ibland också, men som sagt räknar jag långt ifrån med att alla tror på detta.
Jag tror på det och väljer härmed att stärka min självkänsla för att må bättre själv och för att sedan kunna ge mitt barn all möjlighet till en bra uppväxt inom denna delen också.
Man måste börja hos sig själv.

Och ni vet väl också:
Man måste älska sig själv för att kunna älska någon annan!

Kommentarer

Skriv en kommentar








Tema Dialog gjort av Mimmi Thorneus