Lugn, skön, fin, solig sommardag

Idag har det varit en helt underbar dag.
Igår kväll fick jag för mig att jag skulle ha frukost frallor idag, men inga från affären utan jag skulle göra dessa själv.
Okej, mamma hjälpte mig lite lite.
Men i alla fall, igår kväll gjorde jag degen då den skulle vara i kylskåpet över natten.
Idag på morgonen startade jag ugnen och tog ut dom så dom fick stå framme medans ugnen blev varm samt att jag penslade dom med lite vatten och granerade dom med sesamfrön.

 
 
 
Dom blev riktigt goa.
Första gången jag gör något sådant, men jag blev riktigt nöjd och till och med min mamma som är ganska petig när de kommer till matlagning och bakning då hon gjort mycket sånt i sina dagar tyckte dom blev bra.
Plus poäng till mig, den blivande super mamman!

Go frukost blev det på grund av dessa frallor och efter frukosten fick det blir lite gravid yoga.
Idag blev det ett avslappnande program och det är nästan så jag försvinner för att man ska tänka inåt eller något. Men det är riktigt skönt och kommer hjälpa mig mycket i framtiden sen känner jag.
Efter att även lagt ansiktsmask och duschat en rund blev det dö tid som jag inte visste vad jag skulle göra på.
Åt lunch, blev lite seg så kollade lite tv, men sen piggnade jag till igen och funderade på nästan steg.
GLASS!
Jag är mer för kulglass än glass på pinne om jag vill ha glass, men sådant hade vi inte hemma.
Tur att min mamma en gång i tiden köpt en maskin som man kan göra glass med.
Frågade bara mamma efter recept boken och som tur va hade vi allt hemma.

 
 
 
Bild på när glassen är i maskinen.
Man blandar såklart allting redan innan och sedan häller man i den färdiga smeten eller man ska kalla de i maskinen, väljer glass eller mjukglass och väntar tills ljuset som man ser lyser blinkar.
Då är glassen klar och det är bara att lägga den i en låda och ställa i frysen.
Choklad glass blev det med lite kaffe i så den har en liten smak av kaffe, men den är riktigt go.
Tycker nästan om denna mer än den man köper.
 
Under tiden som jag väntade på att detta skulle bli klart så man kunde lägga den i frysen gick jag ut till min älskade mamma som höll på att rensa lite ogräs i rabatterna.
Hjälpte henne att klippa ner lite saker samt så plockade jag några blommor som ska ligga på tork nu.
 
 Det tog en liten stund att plocka dom, men det va skönt att sitta lite avsides (alltså inte helt i solen) och plocka dessa.Nu ligger dom på tork.
Under tiden jag plockade dessa började jag fundera om vi inte hade blommor eller annat man kanske kunde gör olja med eller något annat roligt.
Mamma och jag kom fram till att ringblomman är nog den enda som kommer räcka efter att jag hade letat upp i en bok jag har hur man gör.
Får tacka en gammal klasskompis från Gilda skolan som gav mig boken i födelsedagspresent.
Älskar den även om jag inte ens gjort något av de som finns i den.
 
På kvällen sedan bestämdes de för att vi skulle grilla här hemma.
Pappa ville bara grilla korv, men jag är inte jätte mycket för korv så jag hittade kyckling man också kunde grilla.
Ville inte ha mammas vanliga marinad så gjorde en egen.
 
 
 
 
Egen och egen, en jag hittade med honung.
2 msk olja
1/2 msk honung
1/2 msk citron
1 krm salt
1 krm peppar
 
Medans mamma och pappa va vid sjön och tog ett snabbt dopp startade jag grillen, tinade kycklingen samt la kycklingen i marinaden så den fick dra sig en liten stund.
 
 
 
 
Bild på när den är på grillen.
Det blev riktigt gott faktiskt.
Köttet blev inte heller tork utan saftigt.
 
Som efterrätt åt jag min glass.
Så gott. Kan inte annat än att vara nöjd med denna dagen.
Hoppas ni andra hade en lika underbar dag som jag!

Kommentarer

Skriv en kommentar








Tema Dialog gjort av Mimmi Thorneus