Tips för friska naglar!

Det finns dom där ute som så gärna vil ha fina, långa, hållbara och friska naturliga naglar.
Och det finns många där ute som har skrivit om det länge och ofta.
Jag har letat och samlat ihop lite.

Jag har alltid gillat att ha längre naglar och helst ska det vara mina riktiga naglar för att lösnaglar kan förstöra nagel.
Men det är inte alltid lätt att få långa naglar som även håller.
Nu har jag sedan Februari "jobbat" med mina naglar och försökt få dom att hålla och få dom lite längre så jag även kan försöka måla något kul på dom även om det inte är så lätt utan rätt verktyg och med tanke på att man får använda vänster.

 En bild på mina naglar.
Tog av lacket innan för att jag skulle lägga på nytt så här är dom helt nakna utan något på alls.
Jag fixar nagelbanden regelbundet med för att de ska se bra ut.

Men nu över till de tips jag samlat ihop:

- Börjar med formen på naglarna. Alla tycker olika om formerna, men vilken form är egentligen mest hållbar?
Vad jag fick fram så är en mer fyrkantig nagel mer hållbar än en som är mer rund till spetsig.
Så den formen som ni ser på mina naglar är den som sägs hålla bäst. På sätt och vis kan jag tycka detta låter logiskt för du har ingen spets att råka stötta till något med som riskerar att det bryts.

- Som alla vet är vatten uttorkande. Så när ni handskas med vatten (räkna inte med dusch) använd handskar så nagel får behålla all fett och näring den behöver.

- riv och bit inte på nagel eller på nagelbanden!! Det vet vi alla att de blir fult! Men om man är på nagelbanden tillräckligt mycket kan det orsaka nagellosning. Tänk själv att förlora en nagel! Inte särksilt kul..

- Vill du fixa dina nagelband? Använd då pinnar som är speciella för just detta och inget annat!
Ge även nagelbanden och nageln gärna lite näring utifrån.
Ja, nageln är döda hudceller som är hårda, men längst bak på nageln ser ni alltid en vit halvmåne och denna är en del av matrix där nageln växer. Enda näringen nageln tar åt sig är olja.
Så precis där kan ni massera lite olja. Även äver resten av nageln.
Finns olja specifikt för detta.

- Sedan som alla vet är det bra att smörja in händerna, speciellt på vintern.
Försök att göra detta dagligen och även lite extra vid nagelbanden.

- Du kanske känner att din nagel lätt blir flissig? Hur ofta filar du nageln?
Visste du att man helst ska göra de en gång i veckan? Det är inte många som vet, men det är bra att fila nageln minst en gång i veckan. Detta hjälper till med att hålla alla fliser borta. Fila helst i en riktning. På en fyrkantig nagel är de kanske inte så svårt! På en rund filar då från sidan in mot miten.

- Om du målar naglarna är det alltid bra med ett underlack, kanske hört.
Men för att få nageln att hålla lite bättre är det alltid bra att ha lack på nageln. Du måste inte ha färgat lack, men ett underlack som är genomskinligt kan du alltid ha på.

- Pilla inte för mycket på nagel. Samma som med nagelband så ska man inte pilla på nageln.
Pillar du är det lätt hänt att du pillar sönder din nagel. Låt de vara.

Här en bild med på mina målade naglar jag gjorde denna veckan.
Blev helt okej tycker jag, även om det är riktigt svårt.
Men det är lite såna saker jag gärna hittar på.
Jag försöker att inte måla om mina naglar mer än max 1 gång i veckan.

Detta va tips idag med naglarna.
Hope you liked it!

Kommentarer

Skriv en kommentar








Tema Dialog gjort av Mimmi Thorneus